PMT zet zich in voor een leefbaar loon in de kledingindustrie
Stelt u zich voor dat u elke dag hard werkt voor een loon dat niet voldoende is om van rond te komen. Dat is de harde realiteit voor veel arbeiders in kledingfabrieken. Zij maken de kleding voor mode- en sportmerken die we allemaal kennen en dagelijks dragen.
PMT zet zich in voor een leefbaar loon in de kledingindustrie, zodat werknemers in kledingfabrieken in lagelonenlanden voldoende verdienen voor eten, schoon water, een woning, dokter en tandarts, school, vervoer en ook een beetje kunnen sparen voor onverwachte uitgaven.
Verantwoordelijkheid nemen
‘PMT wil dat de bedrijven waarin we beleggen hun verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij. Daarom kijkt PMT niet alleen naar de winst van een belegging, maar ook naar de impact van de activiteiten van een bedrijf op de wereld’, vertelt Laura Abels, adviseur verantwoord beleggen bij PMT.
‘Een voorbeeld van verantwoordelijkheid nemen is het betalen van een leefbaar loon aan werknemers. Wij spreken bedrijven daar als actieve aandeelhouder op aan. Dat doet onze vermogensbeheerder MN voor ons samen met andere beleggers in het Platform Living Wage Financials, een samenwerkingsverband van financiële instellingen.’
Toeleveranciers
Bedrijven in de kledingindustrie die MN aanspreekt op een leefbaar loon zijn H&M, Inditex (het bedrijf achter Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius en Oysho), Zalando, Adidas en Shenzhou, een grote Chinese kledingfabrikant.
Fransje Puts, adviseur verantwoord beleggen bij vermogensbeheerder MN, voert deze gesprekken. Zij legt uit dat de kwestie van een leefbaar loon vooral speelt bij de toeleveranciers van deze bekende kledingbedrijven. Vaak is een winkelketen of merk niet de eigenaar van de fabriek die de kleding maakt. Daardoor heeft de winkel of het merk weinig directe invloed op wat de makers van de kleding verdienen. De kleding wordt in Nederland verkocht, maar gemaakt in lagelonenlanden in Azië, zoals China, Bangladesh, Vietnam, Cambodja en Pakistan, maar ook dichterbij huis in Portugal, Turkije en Marokko.
‘PMT belegt in bedrijven die kleding aan consumenten verkopen maar kan vaak niet beleggen in de fabrieken in Azië waar die kleding gemaakt wordt. Daarom spreekt PMT de bekende merken erop aan dat ze alles doen wat in hun macht ligt om de te lage lonen bij de kledingfabrieken aan te pakken. Werknemers in de kledingfabrieken worden gewezen op hun rechten en middelen om hun loon te bespreken. Daarvan zijn ze vaak niet op de hoogte.’

Resultaten
De gesprekken hebben resultaat. Fransje vertelt dat er verbeteringen zijn, maar dat het een zaak van lange adem is. ‘Het begint met bewustwording en inzicht: weet je als internationaal kledingmerk hoeveel loon jouw toeleverancier zijn arbeiders betaalt?’
Adidas is volgens Fransje een voorloper die veel tijd heeft gestoken in het verzamelen van loongegevens bij zijn toeleveranciers. Dat inzicht in loondata is belangrijk, omdat het laat zien of er toegewerkt wordt naar leefbare lonen.
Ook H&M springt er positief uit. Het bedrijf liet een uitgebreid onderzoek doen naar de impact van hun loonstrategie op de lonen van fabrieksarbeiders. Ook werd de ‘gender pay gap’ onderzocht: het verschil in beloning tussen mannen en vrouwen. Het bedrijf erkent op zijn website dat het betalen van een eerlijk loon een uitdaging is, en legt uit hoe het daaraan wil bijdragen. PMT houdt in de gaten of ze dat daadwerkelijk doen en of zij stappen voorwaarts blijven zetten.
Inditex heeft aangegeven dat het eerlijke salarissen een belangrijk onderwerp vindt, en heeft hiervoor beleid gemaakt. Ieder jaar scoort het een beetje beter, maar toch ontbreekt er volgens Franse nog een belangrijke stap: inzicht. Fransje: ‘Om te kunnen beoordelen of het beleid van Inditex voor leefbare lonen effect heeft, moet het bedrijf hierover gegevens laten zien. Die ontbreken nu en daarover heb ik op de aandeelhoudersvergadering vragen gesteld.’
Uitsluiten
Soms wil een bedrijf niet meewerken of is het is het wel bereid om in gesprek te gaan, maar zien PMT en MN geen vooruitgang na deze gesprekken. Wat doe je dan? Fransje legt uit dat als een bedrijf niet in gesprek wil of geen vooruitgang laat zien, de uiterste maatregel is om dat bedrijf uitsluiten en er niet meer in te beleggen. ‘Een voorbeeld is TJX, een Amerikaanse winkelketen met (merk)kleding en spullen voor in huis tegen lage prijzen, die in Nederland winkels heeft onder de naam TK Maxx.’
‘We waren ontevreden over de antwoorden op de vragen over leefbaar loon op de aandeelhoudersvergadering van TJX. Ook stuurden we een brief aan de directie van TJX waarin we onze minimale voorwaarden over het bevorderen van leefbare lonen beschreven. Omdat het bedrijf geen stappen heeft gezet om aan onze minimale voorwaarden te voldoen, sloot PMT TJX uit om in te beleggen.’
TJX is een uitzondering. De meeste bedrijven in de kledingindustrie zijn gevoelig voor aanspreken op een leefbaar loon. Dat is fijn voor PMT als belegger en voor de consument. Het is als koper fijn om te weten dat de maker van jouw shirt, broek of trui een eerlijk loon kreeg en onder goede arbeidsomstandigheden werkt.

Platform Living Wage Financials
Het Platform Living Wage Financials (PLWF) is een samenwerkingsverband van 24 banken, vermogensbeheerders en verzekeraars. Als belegger (en aandeelhouder) hebben zij de mogelijkheid om hun invloed te gebruiken voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het verhogen van de lonen in de textielindustrie, landbouwsector en voedingsmiddelenindustrie.
Lees meer